tirsdag 6. september 2011

Barnerommet.

Vi har tre soverom i huset vårt. Per idag fungerer de som voksensoverom, barnerom og gjesterom. De er små, men lune og hyggelige, og barnerommet er under stadig oppdatering :)
Når vi om få uker er ferdig med annen etg., vil det stå en splitter ny sovealkove der oppe, koselig bygget inn i rommet, klar til å ta imot stort og smått. Jeg har alltid hatt en elsk for koselig, små finurlige løsninger i hjemmet, og denne sovealkoven har vært en sommerfugl av en tanke jeg alltid har drømt om. Siden mannen min er fra Stavanger, får vi ofte besøk av familie og gode venner. Derfor hadde vi behov for flere overnattingsmuligheter, og dette skal bli mitt høstprosjekt :) Gleder meg til å legge ut bilder når det endelig står klart!

Barnerommet er malt i grått (fargekode "morgendis"), på en gammel tapet som trolig har hengt på veggen siden tidenes morgen. Inntil videre har vi latt den få henge, slik at engelen kan få være med å bestemme når han blir stor nok til det. Jeg var tidlige ute med å starte på rommet. Og inni magen var det en liten krabat som fikk være med mamma på maletrappen oppunder taket...



Ingen tvil om hvem som sover her! Wallstickers fra Lune Hjem, pappelefanten fant jeg på salg hos Fotoknudsen.

"Drømmesengen", akk. Forsto fort at jeg var nødt til å skaffe i hus en kantmadrass til sengen, da jeg stort sett finner baby i en eller annen kveilet stilling i ett av hjørnene :) Det måtte flere "tvangsforflytninger" til, før jeg til slutt falt til ro med at denne tilsynelatende ubehaglige stillingene faktisk var behaglig og trygg for lille gutten. Så med kantmadrass føles det i allefall litt bedre at han ligger sånn. Aberet er at den skjønne skriften forsvinner bak en stor mørkebrun pute, men det er jo selvfølgelig viktigst at baby har det bra! :) 


Postkasse ved sengen er vitkig! ;) Her kan det jo fort hende det dukker opp noen morsomme kort og brev fra farmor og farfra i Stavanger. Og kanskje til og med julenissen finner veien dit med sokken sin...

Denne kjekke puffen fant jeg, sammen med 3 tilsvarende puffer, på et loppis for mange år siden. Ga ikke mer enn en liten slant for de alle tre og har virkelig god nytte av de! Her er fin lagringsplass til sengesett, bamser og leker. Om det er kaos i puffen, blir det nå iallefall litt bedre utenfor ;) Trekket kjøpte jeg på salg i en stoffbutikk. Og med en møbelstifter fra Biltema, var det enkelt som bare det å trekke den om. Puffen malte jeg i egghvit, men den ville trolig blitt enda mer festlig med litt mer kreative farger. Så vi får se... Jeg er villig til å strekke meg langt ifht. farger den lille måtte ønske :)

Ååååh ENDELIG, en uro i tre! Helt nydelig! Denne bondegården fant jeg i en koselig butikk i gamlebyen i Fredrikstad, en sommerdag vi tok båten over sundet. Og tro meg, den er KJEMPE populær! Jeg fikk med en slags fjæring å henge den i, slik at et lite trykk er nok til å vekke enorm begeistring. Han prøver bokstavligtalt å svømme ut av armene mine for å slite og dra, slik at bondegården blir en eneste stor krøll :) Jo mer krøll, jo bedre. Kan så svak allerede ane en liten rampte gutt, som vi ikke lenger bare kan legge på et teppet på gulvet i god tro om at han blir liggende der..

Pga. lite bad, var vi nødt til å ha stellebordet på barnerommet. Var litt skeptisk i begynnelsen, men det har gått over all forventning. Bordet fant jeg til en tusenlapp på Barnas Hus, og kurvene på Home and Cottage. Den lille hyllen over fant jeg på "harrytur" i Sverige, ikke så veldig mye billigere enn jeg antar den ville vært i Norge. Litt oppskrytt med Svenske priser, men jeg lot meg lure ;)

Jippi, hylle med fargeknotter! Fra skjønne skjønne Fruenes Hus  Hidra. Om man noen gang skulle besøke denne idylliske øya utenfor Flekkefjord, anbefales denne intime og hjemmekoselige butikken i Kirkehavn. Og her får man ikke bare små interiørting, neida, her er det stoler og bord i en trivelig hage. Man kan forsyne seg med kaffe og wienerbrød, bare man legger en slant i boksen ved siden av kaffetrakteren. Ærlighetens øy! Og om ikke det var nok, kan man gå i fryseskapet å hente en pose med ferske reker og krabbeklør direkte fra sørvestlandshavet, for en slikk og ingenting. Sukk, her trives jeg godt!

Den lille stjernestolen i tre, fikk jeg tak i på salg hos Poulsson interiør i Tønsberg. Og bare slik at man ikke skal lure på det, er den svært dårlig egnet for voksne rumper (det er testet, og holdt på å gå galt :). 
Den store bløte elefanten er fra Ikea, og vil nok bli spennende om noen måneder.

Denne kommoden er kjøpt brukt på finn.no. Den var i mørk tre, og tok utallige malestrøk å få hvit. Men med nye knotter byttet x flere, ble resultatet slik jeg ønsket det, og nå rommer den fotoalbum og tilhørende arbeidsaker.Skilpaddesparebøssen var en dåpsgave, utrolig lekker og dekorativ. Hjertene er wallstickers fra Lune Hjem.


Bildet man så vidt skimter over kommoden, er brodert av en grandtante. Her er fødselstidspunkt, navn og vekt/lengde. Virkelig en lekker veggpryd! 


Tallerkenhyllen fant jeg hos en ekte samler på Tverrved. Perfekt til barnebøker og gjenstander man vil fremheve. Jeg skulle vel ønske at den var noen cm lengre, for det skranter allerede på plassen, men så er jo ikke rommet så stort. Så jeg får legge hodet i bløt for nye ideèr fremover.
Ps: viktig å huske på at det er barnet som skal rekke opp, og at det derfor henges noe lavere enn man normalt ville gjort. Må innrømme at jeg innså det i siste liten ;) Puh!
Disse skapknottene var så søte, og da måtte jeg jo ha de. Er fra Tinnies Hus i Tønsberg.

Enn så lenge er barnerommet ryddig og omtrent slik JEG vil ha det. Om ikke lenge må jeg nok legge mine ønsker til side, for en bestemt liten kar. Og selvfølgelig skal han få ha rommet sitt slik han vil ha det, men jeg må innrømme at jeg har et lite håp om at vi kan møtes på halvveien, hihi. 

3 kommentarer:

  1. kjempe fint tante! du klarer deg knall her på blogg fronten!

    SvarSlett
  2. Utrolig flott barnerom, Tonje! Herlig at du har tenkt på lille skatten og hengt tallerkenhylle slik at han når den :) Håper jeg får sett barnerommet og andre etasje live etterhvert også. God klem!

    SvarSlett
  3. Jeg vet Maria, litt av et prosjekt hihi :)Med en gang annen etg er ferdig, blir det boller og babyprat hos meg ;)

    SvarSlett