Viser innlegg med etiketten Jul. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Jul. Vis alle innlegg

torsdag 20. desember 2012

O jul med din glede

Hei alle sammen!

Svært lite blogging på meg om dagen.
Denne julen har det blitt litt begrenset med adventspynting pga. høygravid mage,
2 x runder med omgangssyken, halsbetennelse og øyekatar.
Nå er vi dog på bedringens vei alle 3,
og i morgen skal vi pynte juletreet selvom det ikke er lillejuleaften riktig enda.
Men, jeg synes det er helt greit å starte litt tidlig,
og gleder meg til en koselig familiekveld med pepperkaker,julemusikk og julepynt!


Min lille julenisse som omkring 3 uker skal bli storebror...


Dette er selvsagt lenge siden..
I dag er det jo kun 4 pakker igjen :)
Det var ganske vanskelig i begynnelsen
 for en liten gutt på under 2 år å forstå at det kun er en pakke hver dag.
I dag går det sånn ganske greit,
i allefall hvis humøret er på topp ;)


Litt pynt på grenen i stua.
Og selvfølgelig er julestjernene oppe.


Og ute har sedertreet fått sin plass,
sammen med lys på en naken busk.

Dette er vår advent.
På julaften blir det koselig juleselskap i stua vår.
LYKKE!

Og så er det jo bare å vente 
på at vår lille søte jente skal komme til verden :)


God jul!
Klem.




fredag 30. desember 2011

Retroglede


Min søte nye kjole, fått til jul av Ola. Jeg hadde en ørliten finger med i gaven må sies, men allikevel, så glad jeg ble :) Kjolen er fra en fantastisk butikk i den fargerike gaten i Stavanger. Favorittbutikken nummer 1 i min andre hjemby.
Lykke!



Og så litt ny julepynt etter en deilig dag med mamma, søster & Ola i Sandvika. 
Anbefaler stort å ta en handlerunde forbeholdt julepynt i disse dager. Scoop for en billig penge! Og det fine, man glemmer det man har med det samme det sirlig er lagt bort i merkede små esker på loftet i avdelingen for julepynt (hihi, slik er det med nytt loft & orden i sakene).
Så når julepynten taes frem neste år, er det en overraskende glede å pakke opp alt det "nye" og glemte :) 



Godt nytt 2012 alle! 

Gleder meg til celebert besøk av gode venner og babyer fra tidlig ettermiddag til sene nattetimer, med raketter & god mat av Stian, Kristoffer & Gunnar.
(Kini min søte, lille familien ved sykehuset er savnet! Vi ses i 2010!).

Godt nyttår !

tirsdag 27. desember 2011

Hei & lykkelig romjul :)

Nå er vi hjemme etter en deilig julefeiring i Stavanger. Og dagene har gått så fort... Hvert år får jeg denne litt vemodige følelsen når julaften er over.  
Julen er så koselig. Det virker kanskje litt for søtt, men faktisk er den største gleden å gi bort gaver som gleder. Etter timer med utsøkt fantasi og kreativitet, i butikker i forskjellige byer, har jeg gledet meg til å finne gaver til de jeg er glad i.

I kveld har vi plundret oss i senk med å skru sammen sportsbilen til Ola. Med små pinsettfingre klarte vi det endelig, og i fare for å vekke engelen tok vi sjansen på å hamre de små felgene forsiktig på. Vi var begge enige om at jeg vel var den fingernemme av oss, mens Gunnar ble kåret til hjernen bak :)
 Så imorgen tidlig kan vi glede den lille gutten vår med en splitter ny sportsbil i stuen. 




Men romjulen er jo selvfølgelig koselig den også. I dag har vi hatt deilig julemiddag med familien min som var sårt savnet på julaften... I år er vi så heldige at vi begge har helt fri hele julen, og det gjør jo dagene ekstra koselige. 
3. juledag er egentlig et høydepunkt i seg selv for meg. Min store "julepyntshopping på salg" dag. Og julen er jo ikke ferdig hva angår pynt. Tvert imot. Så nå henger ny pynt på treet, og ny pynt i huset generelt. Til opptil 70 % avslag, så gøy!




Julefigurer i tre fra Tinnies Hus, gjør stuen ny. Rett & slett.


Noen koselige sauer og en enslig stjerne gir nytt liv til treet. 



Dette håndlagde fatet fant jeg til 30 % på butikken Palma i Tønsberg. Heeelt nydelig for den rosa jenta som jeg er... Romjulsalg gir meg, tross at jeg lover jeg har en dose fornuft også, en ekte følelse av å spare masse penger :) Pynt på salg har en egen glede.


Snille Sarah hadde jo laget en sånn søt strikkedrakt til gammelt syltetøyglass som jeg ønsket meg. På det nye stuebordet (som plutselig sprakk og delte bordet i to i natt. Hmrf!!!) lager den koselig stemning for rolige kjærestekvelder i romjulen. 



Denne herlige strikkeputen var midt i blinken for meg! Den er fra moren til Gunnar, og falt helt i smak!

Fikk så mange fine gaver! Og siden jeg feiret min første jul uten min nærmeste familie rundt meg, var det ekstra fint å kjenne på følelsen av at de hadde tenkt på meg. Tankene mine var mange steder på julaften. Og jeg er så takknemlig for alt det fine som lå under treet til meg. 
Julen er en fin tid for ettertanke, og en tid for å kjenne på hvor heldig jeg er som har så mange å være glad i :)

Fredfull romjul alle! Klem



tirsdag 20. desember 2011

Tradisjonen tro....

Så ble det juletre allikevel... Etter å ha kjent litt på det, klarte jeg ikke og la treet utebli. Til stor begeistring for Ola, og til mitt eget ønske om å skape en tradisjonsrik jul for engelen. Så Ola & jeg tok turen til juletregården og plukket oss ut et lite (kanskje litt pjuskt) grantre. Å transportere treet på toppen av barnevognen var ingen problem :)


Bilde av mamma fra barneskolen har alltid fast plass på treet :)


Denne juletrefoten fikk jeg av mormor etter at bestefar gikk bort. Et av hans "på egenhånd" kjøp for å overraske mormor. Foten er gammel og var kanskje ikke akkurat slik mormor ønsket seg den gang, men i dag er den en sjarmerende fot for juletreet vårt.


Hjemmelaget stoffengel fra søster i Bodø. 


Ønsker dere alle en fredelig og fin jul.
God klemmer!




lørdag 17. desember 2011

Fredelig jul

Med treet kom julestemningen.

 I år blir sedertreet en god erstatter for edelgranen i vårt hjem. Da julekvelden allikevel blir feiret hos besteforeldre, synes jeg dette skjønne treet gjør nytten vel så godt. Den har fått spandert en julekule og er allerede tatt inn i varmen. 

Til neste år må vi nok spandere på oss den gode gamle juletretradisjonen. For da er engelen stor nok til å henge pynt på de nederste grenene :)


Kvelden i går ble delt med gode venner på førjulskos. Jeg er så heldig å ha en mann som elsker å stå over grytene, noe som gjør mine hverdags retter små i forhold. Men, jeg er egentlig veldig glad til, for kjøkkenkunnskaper har aldri vært min sterke side. Og med svigermor på tråden, ble de deiligste retter servert, mmmmmm. 



Kvistene fra i vår står enda i sin prakt. I en gammel glassbolle fra loppis, synes jeg det gir en koselig stemning over et festpyntet bord.


Oliventreet i gangen har også fått sin julekule. Selv om treet begynner å bli slunkent for blader (og støvsugeren full...:), liker jeg sjarmen over det lille treet. Så blir det spennende å se hvordan treet vil oppføre seg når sol & varme vender tilbake neste vår :)


Med barna i seng, er det klart for noen timer med voksen tid. Gode historier & latter, kombinert med nydelig mat gjør høydepunktet for kvelden :) 
Derav litt sen leggetid...


Bare 1 uke til julaften!
Den spente følelsen & forventningene tror jeg aldri jeg vil vokse av meg. Selv om det nå handler om så mye mer enn bare pakker. I år er det første julen med Ola, og det gir glede mer enn alt annet. I går kjøpte vi vår første julepresang til Ola; fra Mamma & Pappa. Varmer i hjertet <3

God kveld alle :) Klem




torsdag 15. desember 2011

Juleinnspurt

Puh! Nå er alle julegavene i hus. Har vært på utallige handle- og bytterunder. For det fine med å starte tidlig, er nettopp muligheten til å bytte om søvnløse netter får deg til å ombestemme deg.... Og det har jeg gjort. Med baby på armen har jeg tilbrakt timer i julemodus for å finne den beste gaven.

I år ble det enkel innpakning med hvitt papir & grov hyssing.




Så nå kan julen komme, og vi gleder oss! 





onsdag 30. november 2011

Julepynt


Gamle sandkakeformer i aluminium fra antikvitetshandleren på Volden. Godt kjøp for en slikk & ingenting :)



Skjønne på et julepyntet bord.

tirsdag 29. november 2011

I dag har jeg fått ånden & kreativiteten over meg, så når Ola våkner av formiddagsluren sin går turen til Maxbo. TV bord er neste prosjekt på listen.
Håper det blir som jeg ser for meg!(Og håper det faller i smak hos TV ansvarlig i huset...).
I mellomtiden ønsker jeg alle en fin dag i dette litt uvanlige vinterværet :) Klem!










Ps; ser at jeg har fått med en liten s i Tonjesperler, gikk litt fort i morges ;)

søndag 27. november 2011

Advent


Nå er den endelig over oss, ventetiden. I dag kom julestjernen opp i det nye vinduet i annen etasje, og med den; julestemning!
Nå mangler bare litt snø, som dessverre ser ut til å la vente på seg en stund til. Så mens vi venter, kan mørke ettermiddager gjøres lune med levende lys i huset :)


I år ble det en enkel adventsløsning. En som ikke er altfor utfordrende å holde i fred for en nysgjerrig pode med lange armer.. 
På et fat fra Wik & Walsøe skal dagene telles ned til julaften.




God søndag, bare 27 dager til julaften :)



tirsdag 22. november 2011

Søstrene Grene


I dag var avreise for svigermor med toget fra Drammen. Så jeg benyttet anledningen til julegavehandel på Søstrene Grene på Gulskogen. En lun butikk med søte priser. I den spennende labyrinten av fargerike varer fra hele verden, kan man drømme seg bort i lang tid. Verdt et besøk. Tips; Sett av god tid! Det er en stor benk til mann og barn på utsiden av butikken ;)



Her var mange gode julegavefunn :) Fant denne hjorten av tre til 20 kroner. I salghjørnet av julesaker fra i fjor. Beholder den selv, for julegavene kan jeg selvfølgelig ikke vise bilder av ;)
Søstrene Grene <3

fredag 11. november 2011

Nissegutt

I går forberedte jeg meg mentalt på første nattevakt på over ett år! Følelsen var litt vemodig, hvor ble det av alle månedene?? Alle med barn kunne fortelle at tiden flyr med baby i huset, og jeg tenkte vel bare "jaja" den gangen. Men, det er virkelig sant! Om noen dager er Ola 9 mnd. Han er ikke lenger den lille bylten som lå inntil mamma`n sin og sov på brystet. Nå er han overalt! Men, så koselig det også er. Nå ler han av meg når  jeg lager rare grimaser eller hopper rundt han og danser til Fantorangen. En herlig klukkende latter med et gap av to små og to STORE Flode-tenner :)

Så i går hadde vi en fotostund. Tema: julekortmotiv. Aldri har jeg vært særlig flink med julekort, men det er jo nok en ting som endrer seg når man får barn.







Etter omtrent 80 bilder ble vi fornøyde. Nå gleder vi oss til jul!