Viser innlegg med etiketten Stockholm. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Stockholm. Vis alle innlegg

mandag 5. mars 2012

En liten bit Stockholm

Under et av mine første vintage-besøk i Stockholm,
falt jeg helt i stemning av en harmonisk, vakker sang.
Gunnar hadde allerede funnet en dyp og behagelig 50 talls sofa å synke ned i,
og uavhengig av hverandre la vi merke til denne nydelige sangen.
Jeg tok mot til meg og spurte den gjennomførte gutten bak disken,
og i dag har sangen gått rolig på repeat i stuen: 

"LANA DEL REY"
*Born to die*

Nå er den bare Stockholm for meg :)

Butikken var Beyond Retro øverst i Drottninggatan.
Type Underground i Oslo,
bare større, over 2 etasjer,
og med et STORT utvalg av alle typer klær mellom himmel og jord.
Fant denne herlige kjolen i en dyp blå farge med skjønne draperinger.
De små "diamantene" får hele kjolen til å glitre.
En ekte nyttårkjole jeg gleder meg til å bruke :)


Etter gate opp & gate ned fant jeg endelig barnebutikken UNI.
I Åsøgatan lå denne lille herligheten.
Med masse fint barnetøy til norske priser,
ble det allikevel noen kroner å spare på kursen.


Kjøpte et par røde gummistøvler til Ola fra Bisgaard.
Med 349 svenske kroner, ble det litt billigere enn hjemme.
I størrelse 22 håper jeg de passer når høstens våte vær er i anmarsj.


Vasamuseet ble en morsom og imponerende opplevelse.
Det stakkars skipet det tok hele 16 år å bygge.
Med all sin fasjonable utskjæring og rake rygg. 
Skipet som skulle være med å skremme polakkene på 1600 tallet,
og som uheldigvis bare kom noen få meter utenfor kaien før det kantret og sank, samme dag som det ble sjøsatt. 
En sørgelig skjebne for 30 menn ombord.

Etter 300 år på 32 meters dyp,
ble skipet heist til overflaten på 1960-tallet.
Et imponerende og utfordrende stykke arbeid.
Etter 15 nye år med restaurering av skipet,
ble det på 1990-tallet klar til beskuelse på Vasamuseet.

Vi tok oss en ti minutters videovisning.
Noen runder i ulike etasjer rundt skipet.
Delte noen tanker.
Leste noen plansjer.
Og tok turen ut i det fine været igjen.
Nydelig dag i Stockholm!



Det kungliga slott med meg selv i forgrunn.
Og en isdekket havn en solvakker dag i Stockholm :)




To små skatter fra bruktbutikken Emmaus i gøtgatan.
50 kroner for retro gummistøvler i størrelse 19.
Og 10 kroner per kopp (ubrukte).



Emil-skjorte fra ZARA kids & sixpence.
Kan nesten ikke beskrive med ord hvor søt Ola ble med den på hodet.
Han var ikke helt i slaget til å ha den på i går da vi kom hjem,
men med varmere vær og friskere kinn kommer han til å bli gatas tøffeste ;)



I den lille butikken MEET ME, med egenproduserte merker, var det storsalg.
Her kjøpte jeg en skikkelig god gammel bondegård genser til Ola.
Til halv pris kostet den en slikk og ingenting.
Nye klær til halv pris er alltid moro :)


Nok en genser til halva priset.
Med størrelse i spenn 1-2 år, kan Ola gromme seg i genseren lenge.


På tampen av turen fant jeg endelig litt mer til meg selv.
I et stort kjøpesenter gikk jeg tilfeldig på butikken
Smiley vintage.
Butikken syr om gamle retrostoff  til vakre sommerkjoler.
Et ideelt sted å finne den perfekte kjole til sommerbryllupet.
De har også en nettside
 Jeg tok med meg denne unike kjolen,
som for meg vil brukes både til hverdags og fest.
Sommerens savn har herved meldt seg :)


Da jeg fant Topshop smilte jeg.
Mellom alle stativene finnes enkelte hverdagsklær med en prikk over i`en.
Buksen i aprikos har høyt liv,
og jeg gleder meg til å bruke den med en skjønn bluse nedi.


Koselig tur til Stockholm.
Viktig kjæreste tid
og stor glede å se lille engelen vår igjen!
Ønsker alle en frisk & god natt :)
Klem






fredag 2. mars 2012

Endt dag med shopping & diverse titting på severdigheter..

Meg i ny topp fra Gardermoen shopping (tro det eller ei)...
Eneste handelen jeg har gjort til meg selv de siste 24 timene. 
Grå & rosa stripete topp fra Saint Tropez, 249 kroner. 

Dagen har gått med til tråling av diverse vintage butikker,
med Gunnar godt plassert på Irish Pub.
Nå har han vært i boblebad på hotellet, mens jeg prioriterte hotellrommet,
sengen og pc.

Så nå er det rett & slett kjærestetid med Nicolas Feuillatte :)

God natt!

torsdag 1. mars 2012

Heja Stockholm

Så er dagen her. Stockholm :)
Jippi!
Gatelangs hånd i hånd,
Gunnar & jeg.
Med hus- og barnepass hjemme,
og forhåpentligvis uten sykdom hverken i Norge eller i Sverige....

For nå har lille engel og jeg ligget på sofaen i to dager, med feber og vond kropp.
Jeg har vært i begynnende stressmodus på grunn av vår etterlengtede storby weekend. 
Men, heldigvis er vi nå i bedring begge to.

Så da setter vi oss på toget til Gardermoen om ikke for lenge,
med en liten flaske champagne i sekken.
Åååå som jeg gleder meg!

Kan hende, kommer oppdateringer underveis.
Om dagen strekker til med alt den innebærer :)

Hade så lenge.



søndag 8. januar 2012

STOCKHOLM! Here we come....

Vi har nå innført en ny tradisjon i den lille familien vår, en årlig kjæresteweekend uten barn. Og i år skal vi reise til skjønne Stockholm :)
I mars setter vi oss på flyet, med retur via jernbanesporet. Og jeg har selvfølgelig allerede googlet meg frem til skjønne vintage butikker for både store & små. Gleder meg som en liten jente!
Kom over en blogg med en suveren oversikt over vintage butikker jeg helt klart skal besøke; mammaogherman.blogg.no. 
Verdt å sjekke ut om du er like interessert i gamle skatter som meg.
Så for noen timer skal Gunnar få dyrke fotballdilla`n på pub, mens jeg nyter shopping på sitt vakreste ;)


Resten av helgen skal vi spise sushi med hvitvin, gå hånd i hånd gjennom Gamla Stan og kanskje til og med strekke oss til et historisk innslag på Vasa-museet (skipet som lå på havets bunn i 333 år er spennende selv for oss to som har en dårlig vane på å dikte opp egne historier til museumgjenstander der konsentrasjonen frafaller...).


Så Stockholm, here we come hihi.
(Reisetips mottas med glede! :)


(Bildene er lånt fra google).