søndag 8. januar 2012

STOCKHOLM! Here we come....

Vi har nå innført en ny tradisjon i den lille familien vår, en årlig kjæresteweekend uten barn. Og i år skal vi reise til skjønne Stockholm :)
I mars setter vi oss på flyet, med retur via jernbanesporet. Og jeg har selvfølgelig allerede googlet meg frem til skjønne vintage butikker for både store & små. Gleder meg som en liten jente!
Kom over en blogg med en suveren oversikt over vintage butikker jeg helt klart skal besøke; mammaogherman.blogg.no. 
Verdt å sjekke ut om du er like interessert i gamle skatter som meg.
Så for noen timer skal Gunnar få dyrke fotballdilla`n på pub, mens jeg nyter shopping på sitt vakreste ;)


Resten av helgen skal vi spise sushi med hvitvin, gå hånd i hånd gjennom Gamla Stan og kanskje til og med strekke oss til et historisk innslag på Vasa-museet (skipet som lå på havets bunn i 333 år er spennende selv for oss to som har en dårlig vane på å dikte opp egne historier til museumgjenstander der konsentrasjonen frafaller...).


Så Stockholm, here we come hihi.
(Reisetips mottas med glede! :)


(Bildene er lånt fra google).






fredag 6. januar 2012

rom 1*2*3

Jaja, så måtte jeg melde meg inn igjen... Kjøper det jo hver måned allikevel. Kjempe inspirerende blad, med så mange gode kreative løsninger. Fant endelig en super idé til den gamle tredøren i kjelleren til pappa. Så når bare varmen og våren gir rom for å stå utendørs å fikse, er jeg klar for nye prosjekter :) Klør i fingrene!

De fine velkomstgavene er jo en gledelig bonus :)





Etter ett døgn med oppkast, kjenner jeg heldigvis at kreftene er på vei tilbake. Så morgendagens prosjekt blir å henge opp den nye lingardinen (fra home & cottage) i annen etasje. Gøy!

God helg klem :)

tirsdag 3. januar 2012

I dag...

Har vært litt dårlig på blogginnlegg den siste tiden. Permisjonstiden er over, og nå preger ekstra plikter dagene våre. "Akutten" kaller og hverdagen er tilbake. Godt & litt vemodig på samme tid.

Å bli belønnet med en klem fra en takknemlig og god pasient, satte iallefall sykepleierhjertet i bevegelse igjen :) 
       Samtidig var det så hyggelig å være tilbake blant gode kolleger.

Lille minste i familien har begynt hos den fineste dagmamma`n, og det har gått over all forventning.  Han stortrives! Spesielt heldig er han som får leke med bestekompisen hver dag. Så med et skap fullt av nye leker, en å leke med og en stor krøllete hund, har han det som plommen i egget. Og de små bildene som kommer av to gode venner, gjør en stolt mamma om mulig enda stoltere.


Så i dag, da huset plutselig ble så stille, fant jeg frem albumet og tok fatt på den store haugen med bilder fra et stort og begivenhetsrikt år.
                                          KJÆRLIGHET!

Alltid har jeg elsket å sitte i timer med album. Klippe og lime, mimre og le. De beste øyeblikkene med venner, er når albumene kommer på bordet. Utrolig hva man har kledd seg i, og for ikke å snakke om de fantastiske frisyrene vi har hatt. Men, hva hadde vel de gode historiene vært uten bilder å legge til. For i hodene våre var vi jo de hippeste, men bildene lyver dessverre aldri.... Og tidene forandrer seg heldigvis hi hi :)

Så nå fortsetter jeg tradisjonen, for å huske de små øyeblikkene av Ola sitt første år. Til glede for oss, og til latter for ungdommer en gang i fremtiden :)




Håper det nye året har startet med latter og glede, selvom Emil trofast følger Dagmar`s spor og herjer rundt hushjørnene :)
God tirsdag!



fredag 30. desember 2011

Retroglede


Min søte nye kjole, fått til jul av Ola. Jeg hadde en ørliten finger med i gaven må sies, men allikevel, så glad jeg ble :) Kjolen er fra en fantastisk butikk i den fargerike gaten i Stavanger. Favorittbutikken nummer 1 i min andre hjemby.
Lykke!



Og så litt ny julepynt etter en deilig dag med mamma, søster & Ola i Sandvika. 
Anbefaler stort å ta en handlerunde forbeholdt julepynt i disse dager. Scoop for en billig penge! Og det fine, man glemmer det man har med det samme det sirlig er lagt bort i merkede små esker på loftet i avdelingen for julepynt (hihi, slik er det med nytt loft & orden i sakene).
Så når julepynten taes frem neste år, er det en overraskende glede å pakke opp alt det "nye" og glemte :) 



Godt nytt 2012 alle! 

Gleder meg til celebert besøk av gode venner og babyer fra tidlig ettermiddag til sene nattetimer, med raketter & god mat av Stian, Kristoffer & Gunnar.
(Kini min søte, lille familien ved sykehuset er savnet! Vi ses i 2010!).

Godt nyttår !

tirsdag 27. desember 2011

Hei & lykkelig romjul :)

Nå er vi hjemme etter en deilig julefeiring i Stavanger. Og dagene har gått så fort... Hvert år får jeg denne litt vemodige følelsen når julaften er over.  
Julen er så koselig. Det virker kanskje litt for søtt, men faktisk er den største gleden å gi bort gaver som gleder. Etter timer med utsøkt fantasi og kreativitet, i butikker i forskjellige byer, har jeg gledet meg til å finne gaver til de jeg er glad i.

I kveld har vi plundret oss i senk med å skru sammen sportsbilen til Ola. Med små pinsettfingre klarte vi det endelig, og i fare for å vekke engelen tok vi sjansen på å hamre de små felgene forsiktig på. Vi var begge enige om at jeg vel var den fingernemme av oss, mens Gunnar ble kåret til hjernen bak :)
 Så imorgen tidlig kan vi glede den lille gutten vår med en splitter ny sportsbil i stuen. 




Men romjulen er jo selvfølgelig koselig den også. I dag har vi hatt deilig julemiddag med familien min som var sårt savnet på julaften... I år er vi så heldige at vi begge har helt fri hele julen, og det gjør jo dagene ekstra koselige. 
3. juledag er egentlig et høydepunkt i seg selv for meg. Min store "julepyntshopping på salg" dag. Og julen er jo ikke ferdig hva angår pynt. Tvert imot. Så nå henger ny pynt på treet, og ny pynt i huset generelt. Til opptil 70 % avslag, så gøy!




Julefigurer i tre fra Tinnies Hus, gjør stuen ny. Rett & slett.


Noen koselige sauer og en enslig stjerne gir nytt liv til treet. 



Dette håndlagde fatet fant jeg til 30 % på butikken Palma i Tønsberg. Heeelt nydelig for den rosa jenta som jeg er... Romjulsalg gir meg, tross at jeg lover jeg har en dose fornuft også, en ekte følelse av å spare masse penger :) Pynt på salg har en egen glede.


Snille Sarah hadde jo laget en sånn søt strikkedrakt til gammelt syltetøyglass som jeg ønsket meg. På det nye stuebordet (som plutselig sprakk og delte bordet i to i natt. Hmrf!!!) lager den koselig stemning for rolige kjærestekvelder i romjulen. 



Denne herlige strikkeputen var midt i blinken for meg! Den er fra moren til Gunnar, og falt helt i smak!

Fikk så mange fine gaver! Og siden jeg feiret min første jul uten min nærmeste familie rundt meg, var det ekstra fint å kjenne på følelsen av at de hadde tenkt på meg. Tankene mine var mange steder på julaften. Og jeg er så takknemlig for alt det fine som lå under treet til meg. 
Julen er en fin tid for ettertanke, og en tid for å kjenne på hvor heldig jeg er som har så mange å være glad i :)

Fredfull romjul alle! Klem



tirsdag 20. desember 2011

Tradisjonen tro....

Så ble det juletre allikevel... Etter å ha kjent litt på det, klarte jeg ikke og la treet utebli. Til stor begeistring for Ola, og til mitt eget ønske om å skape en tradisjonsrik jul for engelen. Så Ola & jeg tok turen til juletregården og plukket oss ut et lite (kanskje litt pjuskt) grantre. Å transportere treet på toppen av barnevognen var ingen problem :)


Bilde av mamma fra barneskolen har alltid fast plass på treet :)


Denne juletrefoten fikk jeg av mormor etter at bestefar gikk bort. Et av hans "på egenhånd" kjøp for å overraske mormor. Foten er gammel og var kanskje ikke akkurat slik mormor ønsket seg den gang, men i dag er den en sjarmerende fot for juletreet vårt.


Hjemmelaget stoffengel fra søster i Bodø. 


Ønsker dere alle en fredelig og fin jul.
God klemmer!




lørdag 17. desember 2011

Fredelig jul

Med treet kom julestemningen.

 I år blir sedertreet en god erstatter for edelgranen i vårt hjem. Da julekvelden allikevel blir feiret hos besteforeldre, synes jeg dette skjønne treet gjør nytten vel så godt. Den har fått spandert en julekule og er allerede tatt inn i varmen. 

Til neste år må vi nok spandere på oss den gode gamle juletretradisjonen. For da er engelen stor nok til å henge pynt på de nederste grenene :)


Kvelden i går ble delt med gode venner på førjulskos. Jeg er så heldig å ha en mann som elsker å stå over grytene, noe som gjør mine hverdags retter små i forhold. Men, jeg er egentlig veldig glad til, for kjøkkenkunnskaper har aldri vært min sterke side. Og med svigermor på tråden, ble de deiligste retter servert, mmmmmm. 



Kvistene fra i vår står enda i sin prakt. I en gammel glassbolle fra loppis, synes jeg det gir en koselig stemning over et festpyntet bord.


Oliventreet i gangen har også fått sin julekule. Selv om treet begynner å bli slunkent for blader (og støvsugeren full...:), liker jeg sjarmen over det lille treet. Så blir det spennende å se hvordan treet vil oppføre seg når sol & varme vender tilbake neste vår :)


Med barna i seng, er det klart for noen timer med voksen tid. Gode historier & latter, kombinert med nydelig mat gjør høydepunktet for kvelden :) 
Derav litt sen leggetid...


Bare 1 uke til julaften!
Den spente følelsen & forventningene tror jeg aldri jeg vil vokse av meg. Selv om det nå handler om så mye mer enn bare pakker. I år er det første julen med Ola, og det gir glede mer enn alt annet. I går kjøpte vi vår første julepresang til Ola; fra Mamma & Pappa. Varmer i hjertet <3

God kveld alle :) Klem




torsdag 15. desember 2011

Juleinnspurt

Puh! Nå er alle julegavene i hus. Har vært på utallige handle- og bytterunder. For det fine med å starte tidlig, er nettopp muligheten til å bytte om søvnløse netter får deg til å ombestemme deg.... Og det har jeg gjort. Med baby på armen har jeg tilbrakt timer i julemodus for å finne den beste gaven.

I år ble det enkel innpakning med hvitt papir & grov hyssing.




Så nå kan julen komme, og vi gleder oss!